fredag 24 februari 2012

Träning och ”träning”


Samtidigt som jag tycker lagsporter, speciellt fotboll, är väldigt kul så är formatet ”pass i grupp”, typ cirkelträning, "Get in shape" osv inte min favorit, framför allt inte då jag som person när jag tränar inte tillhör den klämkäcka varianten utan mer den flåsande, stånkande, fokuserade typen. En fördel är dock att man styrs rörande vilka övningar man kör och behöver bara fokusera på övningen som ska göras och inte vilka övningar vilket i sig får mig att gå på passen.

En väldigt intressant del av gruppträning, eller lagsport för den delen, är dock skillnaden i intensitet mellan deltagarna. Nu menar jag inte det faktum att visa orkar mer än andra, utan snarare hur mycket var och en pressar sig utifrån sina förutsättningar. Jag lägger ingen vikt eller värdering huruvida du orkar göra 5 eller 50 armhävningar utan om du gör så mycket som DU orkar och om man kör enligt inställningen att köra skiten ut sig själv eller ”fjutta” runt.

För min egen del så har man bra dagar och dåliga dagar. Vissa dagar så står man där innan passet ska börja och vill inget annat än att åka hem och lägga sig i soffan med en öl och andra dagar så känns det som att det faktiskt kommer vara skönt. Det gemensamma är i slutändan att oavsett hur det känns innan så vet jag att drygt halvvägs in i passet så kommer det troligtvis kännas som om man inte har mer energi kvar, och ändån så kommer man att köra vidare då det enda som kan stoppa en från att genomföra hela passet är en skada (för det mesta räcker inte ens det). Samtidigt som man står och tycker att svimma skulle vara en ren befrielse medans svetten trycker fram så tittar man runt och ser människor med ungefär samma känslor OCH en och annan som knappt lämnat sin vilopuls.

Kanske det är ren lathet som gör att man tar i så man håller på att spy. Trots allt, om man ändån behöver duscha så kan man lika bra bli rejält svettig.

Inga kommentarer: