tisdag 17 april 2012

"Lämna komfortzonen"

Inte för att vara "sån" (skånska) men denna artikeln i senaste Runners World låter lite som mitt tidigare inlägg bara bättre skriven ;)

"Framgångsrik löpning handlar inte enbart om träningsmängd och rätt antal tempopass. Vi måste också lära oss att träna den egna viljestyrkan och skapa förutsättningar för att våga lämna vårt komfortzon"

Artikeln är skriven av Christer Wernhult och behandlar inställning, mentalitet och metoder.

http://andastungt.blogspot.se/2012/04/niva-och-energiutlopp.html

http://www.runnersworld.se/

Runners World, Maj 2012

fredag 13 april 2012

Nike Free v3

Kort recension rörande en av mina skor....

En väldigt trevlig sko som främjar framfotalöpning men samtidigt är förlåtande om man inte lyckas helt... mao bra för nybörjaren på det som inte vill ha en sko med uppbyggd häl som stör.

Nackdelen är att mellan de kuber som bygger upp sulan samlas det sten... och rejält med det. Lätt att få loss dock samt att det tar lite tid att vänja sig vid att där inte är en massa stabilitet i sidled (framför allt för hälen som gärna vill "kasa av" om man pressar fel genom en skarp sväng/vändning)

  NIKE FREE 3.0 M
Löparskor/NIKE FREE 3.0 M från stadium.se

onsdag 4 april 2012

Nivå och energiutlopp

Man har olika ambitioner och olika nivåer på sin träning... Vissa tar det lugnt och tycker att svett är något som bara är jobbigt så så lite som möjligt och andra struntar i vilket för det är bara en sak som gäller och det är att vara starkast, snabbast, smidigast osv. Ska vi ens gå in på lagsporter?

När det gäller träning som till slut är att räkna som individuell, dvs ingen lagsport, så försöker jag med viss framgång hålla det till att det är jag som tävlar mot mig... Strunt samma att jag maxar bänkpress med samma vikt som en annan kille värmer upp med. Strunt samma att jag är snabbare än "den" eller långsammare än han/hon då jag inte har ambitioner att vinna något lopp eller bli starkast i byn eller...

Dock så försöker jag ge vad jag har, och lite till, varje gång jag tränar, oavsett vad jag tränar. Man använder de möjligheter till mätning som finns i form av hastighet, vikt, antal osv för att utmana sig själv och se vad träningen får för effekt. Enda gången som jag egentligen påverkas av någon annan är när den personen stör min träning genom att vara i vägen eller, då det är lagsport, när någon i laget inte gör vad hon/han kan prestera.

Innebär detta att jag inte har vinnarskalle? Nä... definitivt inte... jag är en fruktansvärt dålig förlorare.

Jag hatar förlora i fotboll. Jag hatar inse att mannen framför mig som är mer än dubbelt så gammal glider ifrån mig under loppet medans jag inser att om jag försöker hänga på honom kommer jag troligtvis åka ambulans därifrån. Jag hatar att jag springer runt som en idiot på badmintonplanen medans snubben på andra sidan bara rör på fötterna när det är dags att serva.


I slutändan handlar det om olika saker och för olika syften. En avgörande faktor i mitt fall är att om jag nu ska spendera tiden på träning och faktiskt behöva duscha efteråt, vilket är skittråkigt, så kan jag lika bra bli totalt slut och fullständigt genomsvettig.


tisdag 3 april 2012