torsdag 16 februari 2012

Tandlös debatt kring LCHF

Tittade på Kvällsöppet och debatten rörande LCHF och som debatt tyckte jag den höll en väldig låg kvalité. Parterna satt och slängde studier på varandra och som åskådare gav det inte mycket mer än en känsla av bortkastad tid.

Måste ändå reflektera över den uppenbara brist på flexibilitet som båda parterna visade och man kunde ana lite fragda i mungipan på vissa deltagare emellanåt. Ena sidan menade att LCHF passar alla och den andra sidan att LCHF passar ingen. Jag tvivlar väldigt mycket på att det är så svart och vitt som det.

Varför blir diskussioner kring dieter oavsett om det är tallriksmodellen, LCHF, RAW food, ISO, GI eller vilken annan bokstavskombination som helst näst intill diskussion med sektliknande övertygelse där uttryck som att "90% av jordens befolkning vill gå ner i vikt" och "jag har aldrig hört någon som mått dåligt av LCHF" används som slagträ.

I mitt fall fungerade det att med utökad träningsdos och reducerat intag av kolhydrater och jag skiter fullständigt i om det kallas LCHF eller GI eller ISO eller... Jag tror inte på en universell metod utan på att var och en kan använda de olika metoderna till att få inspiration, en röd tråd, och se om det fungerar för just den individen eller inte. Att hävda att en metod fungerar på alla är som att hävda att alla personer har samma typ av ämnesomsättning och energibehov och, inte minst, att folk (återigen) inte kan tänka själv utan ska tvingas in i en homogen massa av anhängare. Ett öppet sinne måste i slutänden vara bättre än tunnelseende.

Vill ni slösa bort 20 minuter av ert liv så kan ni se avsnittet här: TV4play

Inga kommentarer: