måndag 13 februari 2012

Medias makt... och när något likt en boomerang vänder

Har under en tid följt Karins blogg (http://www.klingestedt.se/) och tycker det är småkul att gå in och läsa där.

Tydligen har nu en av Aftonbladets "högkvalitativa" bloggare, Amanda Schulman, ett krig mot kroppsideal och då framför allt hets mot övervikt (trots att det knappast är ett problem för henne) lagt upp detta på sin blogg: http://bloggar.aftonbladet.se/amandaschulman/2012/02/12/snyggare-innan-viktraset/

"Jag läser om Karin som gick ner 15 kilo och hur hon gjorde det. Och som en fortsättning på mitt förra inlägg om vikt så tänkte jag höra vad ni tycker. Jag tycker att den här tjejens kropp var dubbelt så fin innan hon gick ner alla dessa kilon. Eller är det så där smal man ska vara? Är det därför alla går på dessa dieter? Jag bara undrar om man är ”lyckad” när man har gått ner 15 kilo?"

Vilket lysande exempel! Istället för att ta något av dom 10 000 exempel som finns på tjejer eller killar som faktiskt fått en allvarlig ätstörning och tappat en massa vikt så väljer hon en tjej som numera tävlar i fitness, med bilder från en "deff"-period osv som exempel på att tjejer som går ner i vikt var snyggare innan (?).

Säger bara, "Schulman"...


PS: en direktlänk till Aftonbladets betaltjänst "Plus" skapar en fundering om dold marknadsföring så den tog jag väck ur den citerade texten.

Inga kommentarer: