onsdag 23 april 2014

Att sätta saker i relation till målgrupp och miljö

Det finns en uppsjö med tidningar, hem- och facebook-sidor, TV-program, forum osv kring hälsa, kost och träning. Bara i Sverige överöses vi med dels specialiserade tips och råd och även kvällstidningarnas lösnummersäljande rubriker om hur vi blir av med Jul/Påsk/Semester/Helg-hullet. Uppe på det så tar svenska TV-kanaler även in en del, framför allt, produktioner från England (framför allt BBC) och USA på temat, varav en av dom största är Biggest Loser USA.

De två tränarna som varit med längst och coachat BL USA är Jillian Michaels och Bob Harper. Jillian har dessutom ett par olika POD-casts, släpper tränings-DVDer samt kör en turné runt om i USA rörande personlig utveckling. Bob H är även han väldigt aktiv inte minst inom Crossfit.

Nu finns det en del som tycker hela konceptet är skit, att programmet är dåligt och inte minst att de tränarna som är inblandade inte har koll. Samma åsikter har jag inte sett, därmed inte sagt att de inte finns, rörande den svenska motsvarigheten där Mårten Nylén och Tanja Djelevic är coacher i den säsong som just nu visas. Så hur kan det komma sig?

Anledningarna till detta är flera men inte minst att svenska tränare coachar svenskar på ett sätt som passar i Sverige samt att produktionen klipps på ett sätt som passar publiken. På samma sätt profilerar sig tränarna i allmänhet på ett sätt som passar den marknaden och det synsätt som man har i den region där man befinner sig, dvs USA eller Sverige. Om man inte tar hänsyn till detta i sin kritik mot ex vis tränare från USA så blir värdet av kritiken mindre, i alla fall i mina ögon. Om det är direkta fel som görs, är det en annan sak, men då är det felen som ska belysas, inte hela personen. Vi ska inte heller glömma det faktum att det som BL US har gjort för folkhälsan i USA är ganska omfattande även om det som skräpmatstillverkarna gör mångfaldigt överskuggar det.

Är detta ett så stort problem? Troligtvis inte. Jag skulle vilja säga att för gemene svensk så är problemet med oseriösa/okunniga/enkelspåriga aktörer och personer på svenska företag/gym i branschen samt lösnummersäljande tidningar större än att TV-produktioner visar en bild som inte stämmer med vår syn på det hela.

Och återigen, använd sunt förnuft, var källkritiska (http://andastungt.blogspot.se/2014/01/kallkritik-pa-internet.html) och tänk hellre en gång mer än en gång mindre oavsett vem källan är. Ett bra exempel på en diskussion kring detta är http://tranastyrka.se/storsta-bluffen-traningssverige-martin-lowgren/.

PS! Tips är http://abc.go.com/shows/extreme-weight-loss som TV12 nu visar där tidsspannet är 1 år.

Inga kommentarer: