torsdag 8 mars 2012

All träningsvärk kommer inte från svett

Man skulle kunna stödja en teori att dom pass man kört som innefattar en massa stön och svett är det som ger mest träningsvärk. Det stämmer ganska bra till viss del på mig iaf så ett hårt pass med fotboll utan tvekan ger en viss gångstil som resultat, nämligen lite Cowboyaktigt á la "jag har suttit tre dagar på en häst".

Men det finns också pass som bevisar undantaget.

Var på ett s k "Functional Core" pass i tisdags med Krissy på  där alla övningar utgår ifrån hållning och kontroll utan fokus på att maxa vikter eller frekvens utan att skapa en sjö av svett, i alla fall för min del.

"
Functional Core* (60min) - Ett pass som handlar mycket om bålstabilitet och hållning men även rörlighet. 
"
//haljarpshalsocenter.se

Detta har bl a fått till resultat att båda sidorna av överkroppen, framför allt musklerna mellan bröst och höft, skapar en hel del "aaaaaouch" från min sida :o) Så, det är inte "jag pressar 100kg" eller "jag hinner 20 gånger på en minut" som styr allt.

Sedan vill jag inte höra något om att "Functional Core" bygger på belastning av kroppsvikt, det är därför du har träningsvärk" ;o)

Inga kommentarer: